1. Etusivu
  2.  » 
  3. Ajankohtaista
  4.  » Nanso panostaa saavutettavuuteen yhteistyössä Avaavan kanssa

Nanso panostaa saavutettavuuteen yhteistyössä Avaavan kanssa

Nanson malli villapaidassa ja logo

Nanso on suomalaisen muodin ikoninen brändi, joka tunnetaan laadukkaista, ajattomista ja vastuullisesti tuotetuista tuotteistaan. Yhtiön arvomaailmaan kuuluu vahvasti asiakaslähtöisyys – ja se tarkoittaa myös sitä, että palveluiden on oltava kaikkien ulottuvilla. Nanso haluaa palvella asiakkaitaan kokonaisvaltaisesti myös digitaalisissa kanavissa, ja siksi saavutettavuuden kehittäminen on noussut keskeiseksi osaksi yhtiön vastuullisuustyötä.

Tänä vuonna saavutettavuuteen on panostettu erityisen paljon voimaan astuneen esteettömyysdirektiivin myötä. Nansolla saavutettavuuden perustyötä oli tehty jo aiemminkin, ja monet keskeiset asiat olivat olleet hyvin huomioituina jo ennen tätä hanketta. Yhteistyö Avaavan sisaryhtiö Avaava Digital Oy:n kanssa vei kuitenkin saavutettavuuden uudelle tasolle. Prosessi on sisältänyt sekä saavutettavuuskoulutusta että verkkokaupan auditointia.

Miksi juuri saavutettavuusasiantuntijat?

Nanso halusi varmistaa, että saavutettavuus ei jää vain tekniseksi tarkistuslistaksi, vaan että asiakaskokemus todella paranee kaikille käyttäjille. Asiantuntijoiden tuominen mukaan tarjosi ulkopuolisen ja puolueettoman näkökulman – sellaisen, joka nosti esiin asioita, joita ei itse välttämättä olisi huomannut.

Lisäksi saavutettavuusasiantuntijat toivat mukaan tärkeän kokemusasiantuntijan näkökulman ja käytännön osaamista siitä, miten direktiivien vaatimukset voidaan kääntää konkreettisiksi ratkaisuiksi: paremmaksi sisällöksi, selkeämmiksi käyttöliittymiksi ja saavutettavammiksi verkkosivuiksi. Tämä antoi Nansolle varmuuden siitä, että kehitystyö ei ainoastaan täytä lakisääteisiä minimivaatimuksia, vaan myös vastaa asiakkaiden todellisiin tarpeisiin.

Jenni Homer hymyilemässä
”Saavutettavuus on meille tärkeä osa vastuullisuutta” – Jenni Homer, Nanso Groupin johtaja, vähittäiskauppa

Koulutuksesta konkreettisia eväitä

Osana saavutettavuustyötä Nanson tiimi osallistui koulutukseen, jossa rakennettiin kokonaisvaltaisempaa ymmärrystä saavutettavuudesta ja sen merkityksestä. Koulutuksessa lähdettiin liikkeelle perustasolta: mikä on saavutettavuuden vähimmäistaso lain mukaan, ja mitä sen lisäksi on hyvä huomioida, jotta käyttäjäkokemus olisi aidosti esteetön.

Käytännönläheisyys oli koulutuksen ytimessä. Esimerkkien avulla tarkasteltiin muun muassa Nanson verkkosivujen ja tekstien saavutettavuutta sekä pohdittiin, miten sisältöä voi kehittää entistä ymmärrettävämmäksi ja käyttäjäystävällisemmäksi. Lisäksi perehdyttiin sosiaalisen median saavutettavuuteen: miten sisällöt kannattaa suunnitella ja julkaista eri alustoille niin, että ne toimivat mahdollisimman monille käyttäjille.

Auditoinnista arvokasta palautetta

Saavutettavuusauditointi toteutettiin Nanson verkkokaupalle. Auditointi sai hyvää palautetta, ja se tarjosi selkeän kuvan verkkokaupan vahvuuksista ja kehityskohteista.

Auditoinnin aikana Nanson tiimi oppi muun muassa sen, että saavutettavuus ei aina tarkoita isoja ja kalliita muutoksia – usein pienilläkin ratkaisuilla, kuten tekstien selkeyttämisellä, värikontrastien säätämisellä tai vaihtoehtoisten tekstien lisäämisellä kuviin, voidaan parantaa merkittävästi asiakaskokemusta. Tämä oivallus teki saavutettavuudesta konkreettisen ja innostavan kehityspolun.

Avaavan järjestämä keskustelupaneeli lavalla AccessibleEU-tapahtumassa
Paneelikeskustelu “Saavutettavuus osana verkkokaupan vastuullisuutta ja bisnestä” maaliskuun AccessibleEU-tapahtumassa.

Vastuullisuus näkyy teoissa

Saavutettavuuden edistäminen on Nansolle luonnollinen osa vastuullisuustyötä. Yhtiö haluaa olla mukana luomassa yhdenvertaisempaa digitaalista ympäristöä, jossa jokaisella asiakkaalla on yhtäläiset mahdollisuudet tehdä ostoksia ja inspiroitua muodista.

Nanso on osallistunut aktiivisesti myös laajempiin keskusteluihin saavutettavuudesta. Yrityksen vähittäiskaupan johtaja Jenni Homer oli mukana Avaavan järjestämässä Accessible EU -tapahtumassa maaliskuussa 2025 paneelikeskustelussa “Saavutettavuus osana verkkokaupan vastuullisuutta ja bisnestä”.

“Saavutettavuus on meille tärkeä osa vastuullisuutta. Yhteistyö Avaava Digitalin kanssa on antanut meille konkreettisia työkaluja kehittää verkkokauppaa ja sisältöjä niin, että ne palvelevat paremmin aivan kaikkia asiakkaitamme,” toteaa Jenni Homer.

Kohti inklusiivisempaa digitaalista asiakaskokemusta

Nanson ja Avaava Digitalin yhteistyö osoittaa, miten saavutettavuus voidaan integroida luontevaksi osaksi yrityksen vastuullisuustyötä ja liiketoimintaa. Se ei ainoastaan paranna käyttäjäkokemusta, vaan laajentaa myös asiakaskuntaa ja tukee yhdenvertaisuutta digitaalisessa ympäristössä.

Nansolle saavutettavuusasiantuntijoiden kanssa toteutettu prosessi vahvisti ymmärrystä siitä, että saavutettavuus ei ole pelkkä pakollinen velvoite, vaan mahdollisuus. Se voi tuoda uusia asiakkaita, syventää asiakassuhteita ja ennen kaikkea osoittaa, että vastuullisuus näkyy teoissa – myös digitaalisessa asiakaskokemuksessa

Blogiarkisto

Avainsanat

Hae blogiarkistosta

Muut blogiartikkelit