1. Etusivu
  2.  » 
  3. Asiantuntijan näkökulmia
  4.  » Saavutettavuusterveiset axe con- ja CSUN-konferensseista

Saavutettavuusterveiset axe con- ja CSUN-konferensseista

Maaliskuussa 2021 järjestettiin kaksi suurta saavutettavuuteen keskittyvää konferenssia. Osallistuimme molempiin ja ohessa terveisemme ja antimme alan uusista suuntauksista.

Maaliskuussa järjestettiin kaksi suurta saavutettavuuteen keskittyvää konferenssia, Dequen axe-con ja Kalifornian osavaltion yliopiston CSUN Assistive Technology Conference. Nykyhetken hengen mukaisesti molemmat tapahtumat järjestettiin etäyhteyksien avulla ja videotallenteita hyödyntäen. Osa konferensseille tyypillisestä ”pöhinästä” jäi varmasti puuttumaan, mutta toisaalta yhä useampi pääsi osallistumaan ja oppimaan uutta. Näin myös me avaavalaiset.

Avaavan ammattilaiset olivat mukana CSUNissa esityksellään ”Enabling Accessible Smart Mobility”, jossa tarjosimme katsauksen älykkään liikkumisen nykytilanteeseen ja toimme esiin saavutettavuus- ja esteettömyysnäkökulmaa. Älykkään liikkumisen palveluissa, kuten yhteiskäyttöautoissa tai julkisessa liikenteessä, yhdistyvät fyysinen ja digitaalinen maailma aivan uudella tavalla, joten niiden kehittäminen vaatii sekä esteettömyyden että saavutettavuuden asiantuntijuutta. Esimerkiksi pelkkä esteetön matkakeskus ei riitä, jos lippuja ei olekaan saatavilla saavutettavista mobiilisovelluksista tai lippuautomaateista.

Kioskien, jollaisia esimerkiksi lippuautomaatitkin ovat, saavutettavuudesta kuultiin CSUN-konferenssissa useampi puheenvuoro. Tämä ei ole ihme, sillä itsepalvelupisteet yleistyvät vauhdilla niin matkustuksessa kuin vaikkapa terveydenhuollossakin. Ihmisiä ohjataan yhä enemmän toimimaan itsenäisesti. Tämä monella tapaa joustavoittaa palvelujen tarjoamista, mutta tässä digitalisaation innostuksessa ei saa unohtaa niitä noin 20 prosenttia väestöstä, joilla on jokin toimintaeste. Myös heillä on oikeus kuulua moderniin yhteiskuntaan. Ja loppujen lopuksi tuon 20 prosentin huomioiminen vaikuttaa 100 prosenttiin väestöstä, sillä kaikki me tunnemme jonkun, jolla on jokin toimintaeste, ja kaikki me voimme saada jonkin pysyvän tai väliaikaisen toimintaesteen elämämme aikana. Saavutettava ja esteetön maailma onkin siis itse asiassa meitä kaikkia varten.

Miten sitten päästä alkuun saavutettavuudessa tai esteettömyydessä? Ensimmäisenä on hyvä kartoittaa nykytilanne eli miten hyvin organisaatiossa otetaan huomioon yhdenvertaisuus ja miten hyvin se näkyy palveluissa tai tuotteissa, joita tarjotaan. Ongelmat ja puutteet täytyy paikantaa, ennen kuin niitä voidaan korjata. Tämän jälkeen on lähdettävä miettimään sitä, kuka tekee, mitä tekee, milloin tekee ja miten asiat tehdään jatkossa paremmin. Vuorossa on siis strateginen työ. Molempien konferenssien puheenvuoroista nousikin hyvin vahvasti esiin strategian merkitys siinä, että yhdenvertaisuus toteutuu. Saavutettavuus ja esteettömyys eivät ole omia itsenäisiä yksikköjä, jotka aktivoituvat silloin tällöin esimerkiksi ohjelmiston julkaisun tai uuden rakennuksen avaamisen yhteydessä. Niiden tulisi olla osa kaikkea tekemistä ja niiden tulisi olla yhtä vahvasti rakennettu mukaan strategiaan kuin vaikkapa tehokkuuden tavoittelun tai ekologisuuden.

Strategisen näkökulman lisäksi digitaalisen saavutettavuuden osalta konferensseista välittyi vahvasti viesti siitä, että kehittämisessä on palattava juurille. Kun suunnitellaan palveluita, otetaan toimintaesteet huomioon käyttäjäryhmien kartoittamisessa samoin kuin vaikkapa ammatti tai kokemus. Kun koodataan, ei tehdä monimutkaisesti asioita, vaan käytetään perustoimintoja. Usko tai älä, näin voidaan saada aikaiseksi sekä saavutettavaa, toimivaa että tyylikästä toteutusta! Ja kun testataan, testataan kaikkien käyttäjäryhmien ja kaikkien käyttötapausten näkökulmasta. Kun ylläpidetään palvelua, muistetaan jo opitut asiat eikä rikota toimivaa. Saavutettavuus ei siis ole taikatemppuja ja kikkakolmosia, vaan johdonmukaista, jokapäiväistä tekemistä.

Kaikkea ei tietenkään tarvitse osata itse. Saavutettavuus- ja esteettömyysasiantuntijoita voi ja kannattaa konsultoida. Me Avaavalla uskomme myös konkretiaan eli pyrimme tuomaan työhömme mukaan myös aitoja kokemuksia aitojen kokemusasiantuntijoiden avulla. Voimme auttaa organisaatiotasi pääsemään alkuun joko ongelmien kartoittamisessa tai strategisessa työssä. Voimme myös tulla apuun, jos kaikki vaikuttaa vähän toivottamalta eikä ole varmuutta siitä, mitä pitäisi tehdä seuraavaksi. Ota yhteyttä myyntiimme ja katsotaan yhdessä, mitä juuri sinun organisaatiosi kaipaisi tällä hetkellä!

Annika Jokisuu

Lue lisää Avaavan yrityksestä >

Blogiarkisto