Esteettömyys­direktiivi ja verkkokaupat

Verkkokauppoja koskevan esteettömyysdirektiivin velvoitteet astuvat voimaan 28.6.2025. Tällä sivulla on koottuna tietoa esteettömyysdirektiivistä ja kerromme, miten voit ottaa saavutettavuustyön haltuun verkkokaupassasi.

Esteettömyys­direktiivi ja verkkokaupat

Verkkokauppoja koskevan esteettömyysdirektiivin velvoitteet astuvat voimaan 28.6.2025. Tällä sivulla on koottuna tietoa esteettömyysdirektiivistä ja kerromme, miten voit ottaa saavutettavuustyön haltuun verkkokaupassasi.

  1. Etusivu
  2.  » Esteettömyysdirektiivi

3 askelta saavutettavaan verkkokauppaan

1
Tee saavutettavuus­auditointi ja -raportti

  • Avaavan saavutettavuus­auditoinnin avulla saat selvää, mikä toimii ja mikä ei.
  • Saavutettavuus­auditoinneissa arvioimme saavutettavuutta sekä WCAG 2.1- että WCAG 2.2-kriteeristöjä vasten.
  • Auditoinnin avulla asiakas saa käsityksen todellisista saavutettavuusongelmista ja pystyy kohdistamaan korjaukset siten, että ne vastaavat vaatimuksia ja aidosti parantavat käyttökokemusta kaikille.
  • Tutustu tarkemmin Avaavan saavutettavuusauditointeihin!
  • Kerää käyttäjäpalautetta saavutettavuusauditoinnin pohjalta.

→ Tieto nykytilasta on lähtökohta kaikelle kehitykselle.

2
Korjaa olennaiset virheet

Korjaamalla saavutettavuusauditoinnissa ilmenneet virheet, saavutettavuus paranee merkittävästi.

Aloittamalla käytettävyyteen ja ostamiseen vaikuttavista kriittisimmistä esteistä ja asioista, saat aikaan merkittävät parannukset. Näitä ovat:

  • Ruudunlukijatoimivuus
  • Näppäimistötoimivuus
  • Riittävät kontrastit
  • Kuvien vaihtoehtotekstit
  • Selkeät lomakkeet ja virheilmoitukset

→ Pienet parannukset voivat tehdä suuren eron.

3
Laadi saavutettavuus­seloste verkkokauppasi sivulle

Avaavan asiantuntijat laativat saavutettavuuselosteen haluamallanne kielillä auditoinnin ja korjaustoimenpiteiden pohjalta ja huolehtivat, että se noudattaa lain vaatimuksia.

Lisäksi:

  • Tee saavutettavuudesta osa prosesseja ja tiimien vastuuta
  • Kouluttaudu ja opiskele saavutettavuudesta
  • Kuuntele käyttäjiä jatkuvasti – ja kehitä palvelua palautteen pohjalta.

→ Saavutettavuus ei ole projekti – se on jatkuva toimintatapa.

Tarvitsetko lisätietoa tai tarjouksen? Ota yhteyttä: myynti@avaava.fi, terhi.tamminen@avaava.fi

Esteettömyysdirektiivi pähkinäkuoressa

Esteettömyysdirektiivin tavoitteena on muun muassa…

  • lisätä esteettömien tuotteiden ja palveluiden saatavuutta ja liikkuvuutta yhdenmukaistamalla niitä koskevia vaatimuksia jäsenvaltioissa
  • tehdä tuotteista ja palveluista esteettömämpiä ja näin yhteiskunnasta osallistavampi ja helpottaa vammaisten henkilöiden itsenäistä elämää

 

Direktiivi koskee esimerkiksi seuraavia tuotteita:

  • Tietokoneet ja niiden käyttöjärjestelmät
  • Itsepalvelupäätteet, kuten maksupäätteet, pankki- ja lippuautomaatit
  • Älypuhelimet
  • Audiovisuaalisen median palveluihin pääsyyn käytettävät laitteet, kuten digiboksi, digi-tv
  • Sähköisten kirjojen lukemiseen tarkoitetut laitteet

Direktiivi koskee esimerkiksi seuraavia palveluita:

  • Tietoliikenne- ja viestintäpalvelut
  • Liikenteeseen liittyvät palvelut, kuten verkkosivustot ja mobiilisovellukset, sähköiset matkaliput ja niiden ostaminen, reaaliaikaiset matkustustiedot
  • Kuluttajapankkipalvelut
  • Sähköiset kirjat ja niiden käyttämiseen tarkoitetut ohjelmistot
  • Verkkokauppa

Myös seuraavissa asioissa on otettava huomioon esteettömyysdirektiivi:

  • Hätänumeroon (112) soittaminen
  • Rakennettu ympäristö
  • Julkiset hankinnat