Esteettömyysdirektiivi ja verkkokaupat
Verkkokauppoja koskevan esteettömyysdirektiivin velvoitteet astuvat voimaan 28.6.2025. Tällä sivulla on koottuna tietoa esteettömyysdirektiivistä ja kerromme, miten voit ottaa saavutettavuustyön haltuun verkkokaupassasi.
Esteettömyysdirektiivi ja verkkokaupat
Verkkokauppoja koskevan esteettömyysdirektiivin velvoitteet astuvat voimaan 28.6.2025. Tällä sivulla on koottuna tietoa esteettömyysdirektiivistä ja kerromme, miten voit ottaa saavutettavuustyön haltuun verkkokaupassasi.
3 askelta saavutettavaan verkkokauppaan
1
Tee saavutettavuusauditointi ja -raportti
- Avaavan saavutettavuusauditoinnin avulla saat selvää, mikä toimii ja mikä ei.
- Saavutettavuusauditoinneissa arvioimme saavutettavuutta sekä WCAG 2.1- että WCAG 2.2-kriteeristöjä vasten.
- Auditoinnin avulla asiakas saa käsityksen todellisista saavutettavuusongelmista ja pystyy kohdistamaan korjaukset siten, että ne vastaavat vaatimuksia ja aidosti parantavat käyttökokemusta kaikille.
- Tutustu tarkemmin Avaavan saavutettavuusauditointeihin!
- Kerää käyttäjäpalautetta saavutettavuusauditoinnin pohjalta.
→ Tieto nykytilasta on lähtökohta kaikelle kehitykselle.
2
Korjaa olennaiset virheet
Korjaamalla saavutettavuusauditoinnissa ilmenneet virheet, saavutettavuus paranee merkittävästi.
Aloittamalla käytettävyyteen ja ostamiseen vaikuttavista kriittisimmistä esteistä ja asioista, saat aikaan merkittävät parannukset. Näitä ovat:
- Ruudunlukijatoimivuus
- Näppäimistötoimivuus
- Riittävät kontrastit
- Kuvien vaihtoehtotekstit
- Selkeät lomakkeet ja virheilmoitukset
→ Pienet parannukset voivat tehdä suuren eron.
3
Laadi saavutettavuusseloste verkkokauppasi sivulle
Avaavan asiantuntijat laativat saavutettavuuselosteen haluamallanne kielillä auditoinnin ja korjaustoimenpiteiden pohjalta ja huolehtivat, että se noudattaa lain vaatimuksia.
Lisäksi:
- Tee saavutettavuudesta osa prosesseja ja tiimien vastuuta
- Kouluttaudu ja opiskele saavutettavuudesta
- Kuuntele käyttäjiä jatkuvasti – ja kehitä palvelua palautteen pohjalta.
→ Saavutettavuus ei ole projekti – se on jatkuva toimintatapa.
Tarvitsetko lisätietoa tai tarjouksen? Ota yhteyttä: myynti@avaava.fi, terhi.tamminen@avaava.fi
Esteettömyysdirektiivi pähkinäkuoressa
Esteettömyysdirektiivin tavoitteena on muun muassa…
- lisätä esteettömien tuotteiden ja palveluiden saatavuutta ja liikkuvuutta yhdenmukaistamalla niitä koskevia vaatimuksia jäsenvaltioissa
- tehdä tuotteista ja palveluista esteettömämpiä ja näin yhteiskunnasta osallistavampi ja helpottaa vammaisten henkilöiden itsenäistä elämää
Direktiivi koskee esimerkiksi seuraavia tuotteita:
- Tietokoneet ja niiden käyttöjärjestelmät
- Itsepalvelupäätteet, kuten maksupäätteet, pankki- ja lippuautomaatit
- Älypuhelimet
- Audiovisuaalisen median palveluihin pääsyyn käytettävät laitteet, kuten digiboksi, digi-tv
- Sähköisten kirjojen lukemiseen tarkoitetut laitteet
Direktiivi koskee esimerkiksi seuraavia palveluita:
- Tietoliikenne- ja viestintäpalvelut
- Liikenteeseen liittyvät palvelut, kuten verkkosivustot ja mobiilisovellukset, sähköiset matkaliput ja niiden ostaminen, reaaliaikaiset matkustustiedot
- Kuluttajapankkipalvelut
- Sähköiset kirjat ja niiden käyttämiseen tarkoitetut ohjelmistot
- Verkkokauppa
Myös seuraavissa asioissa on otettava huomioon esteettömyysdirektiivi:
- Hätänumeroon (112) soittaminen
- Rakennettu ympäristö
- Julkiset hankinnat
Lue lisää esteettömyysdirektiivistä muilta sivuilta