Saavutettavuuspalvelut
Saavutettavuus on esteettömyyttä digitaalisissa ympäristöissä. Palvelemme verkkokauppatoimijoita sekä yksityisen ja julkisen puolen suunnittelijoita saavutettavuuden toteuttamisen eri vaiheissa.
Avaava on saavutettavuuspalveluiden edelläkävijä Suomessa.
Saavutettavuus-palvelut
Saavutettavuus on esteettömyyttä digitaalisissa ympäristöissä. Palvelemme verkkokauppatoimijoita sekä yksityisen ja julkisen puolen suunnittelijoita saavutettavuuden toteuttamisen eri vaiheissa.
Avaava on saavutettavuuspalveluiden edelläkävijä Suomessa.
Saavutettavuuspalveluitamme:
3 askelta saavutettavaan verkkokauppaan
Avaava on auttanut lukuisia yrityksiä ja yhteisöjä erilaisten digitaalisten palvelujen saavutettavuuden arvioimisessa ja kehittämisessä, esimerkiksi:
- Verkkokaupoissa ja -sivustoissa
- Sähköisissä asiointipalveluissa
- Digitaalisissa oppimisympäristöissä
- Mobiilisovelluksissa
- Sähköisissä asiakirjoissa, liitetiedostoissa ja lomakkeissa
- Itsepalvelupäätteissä ja -kioskeissa
Lisäksi konsultoimme kehitystiimejä saavutettavista ratkaisuista projektin eri vaiheissa. Asiantuntijamme ovat pitäneet lukuisia saavutetavuusaiheisia koulutuksia.
Autamme aina asiakkaitamme löytämään heille parhaat tavat tehdä parhaita mahdollisia palveluita kaikille.
Mistä lähteä liikkeelle?
Miten edetä saavutettavuusasioiden kanssa? Eivätkö verkkosivuni olekaan saavutettavat? Etkö tiedä, mistä lähteä liikkeelle?
Varaa aika maksuttomaan tapaamiseen Avaavan saavutettavuusasiantuntijan kanssa. Tapaamisen aikana asiantuntijamme tekee nopean saavutettavuustarkistuksen palvelusi etusivulle tai muuhun keskeiseen toimintoon ja kertoo, miten Avaava pystyy auttamaan saavutettavuuden kehittämisessä. Tapaamisen kesto on 15 minuuttia.
Saavutettavuusauditoinnit ja -selosteet
Avaavan auditoinneissa arvioidaan saavutettavuutta käyttäjien näkökulmasta. Lopputuloksena asiakas saa käsityksen todellisista käytännön ongelmista ja pystyy kohdistamaan saavutettavuuskorjaukset siten, että ne aidosti parantavat käyttökokemusta kaikille.
Auditoinnin havainnot dokumentoidaan selkeästi esimerkkien avulla. Auditointiin sisältyy konsultoiva palautetilaisuus, jossa saavutettavuuspuutteet voidaan käydä läpi yhdessä esimerkiksi tuote- tai palveluomistajan sekä kehitystiimin tai ulkopuolisen järjestelmätoimittajan kanssa.
1
Auditointi, saavutettavuusseloste ja raportti korjausehdotuksineen
Laaja auditointipaketti, johon kuuluvat:
- Saavutettavuusauditointi desktop ja mobiililaitteilla
- Saavutettavuusseloste 1–3 kielellä (fi, en, sv)
- Raportti, johon on listattu kaikki korjausta vaativat kohdat ja annettu jokaiselle kohdalle korjausehdotukset.
- Purkupalaveri (1,5–2 h)
Auditoinnin laajuus ja hinta sovitaan yhdessä tilaajan kanssa.
2
Auditointi ja raportti korjaustarpeista
Suppeampi auditointipaketti, johon kuuluvat:
- Saavutettavuusauditointi desktop ja mobiililaitteilla
- Raportti, johon on listattu kaikki korjausta vaativat kohdat.
- Purkupalaveri (1,5–2 h)
- Lisäoptina saavutettavuusseloste
Auditoinnin laajuus ja hinta sovitaan yhdessä tilaajan kanssa.
3
Saavutettavuusselosteen päivitys
Onko palvelussasi jo olemassaoleva saavutettavuuseloste, joka kaipaisi päivitystä?
Avaavan asiantuntijat testaavat palvelun nykytilan ja päivittävät selosteen ajantasalle.
Auditoinnin laajuus ja hinta sovitaan yhdessä tilaajan kanssa.
Saavutettavuuskonsultaatiot
Avaavan asiantuntijan ottaminen mukaan digipalvelun kehitysprojektiin on kustannustehokkain tapa saavutettavuuden huomiomiseen:
Saavutettavuusasiantuntija voi toimia osana kehitystiimiä esimerkiksi yhdessä…
- käyttökokemussuunnittelijoiden
- käyttöliittymämuotoilijoiden
- ohjelmistokehittäjien ja
- palvelumuotoilijoiden kanssa.
Yhteistyö saavutettavuusasiantuntijan kanssa kartuttaa samalla kehitystiimin omaa osaamista.
Avaavan saavutettavuusasiantuntija on mahdollista palkata konsultiksi myös vuokratyöntekijän sopimuksella. Tällöin asiantuntija on asiakkaan käytettävissä sovitun tuntimäärän viikossa joko jatkuvalla tai määräaikaisella sopimuksella.
Saavutettavuuskoulutukset
Avaavan asiantuntijat tarjoavat valmiita koulutussisältöjä. Koulutus voidaan myös räätälöidä juuri asiakkaan tarpeisiin. Koulutusta voidaan toteuttaa esimerkiksi tehokkaina luentoina, käytännöllisinä työpajoina, nopeina tietoiskuina tai avoimina klinikoina, joihin voi tulla kysymään neuvoja mihin tahansa saavutettavuuspulmaan.
Esimerkkejä Avaavan tarjoamista koulutuksista:
- Saavutettava verkkosisältö ja sosiaalinen media
- Saavutettavat asiakirjat ja lomakkeet
- Saavutettavuus graafisessa ja UX-suunnittelussa sekä Adobe InDesign -ohjelmassa
- Saavutettavuuden tekniset vaatimukset verkkopalvelun kehittäjille
- Saavutettavuuden testaaminen ja arviointi
- Mobiilisovellusten saavutettavuus
- Saavutettavuus digipalvelujen hankinnassa ja kehittämisprojekteissa
Avaava Akatemia
Tarjoamme valmiita koulutuksia Avaava Akatemia-portaalissa! Tutustu koulutustarjontaamme ja valitse sinulle sopivin kurssi tai luento itsellesi sopivaan aikaan ja arkeesi sopivalla toteutustavalla. Koulutukset ovat konkreettisia, keinovalikoimamme laaja.
Koulutussisältömme on asiantuntevaa, ajankohtaista ja inspiroivaa sekä helposti omaksuttavaa. Kouluttajamme ovat sertifioituja ja kokeneita asiantuntijoita.

Saavutettavat tiedostot
Tiesitkö, että saavutettavuusvaatimukset koskevat myös tiedostoja, kuten PDF-, Word- ja PowerPoint-dokumentteja? Avaavan asiantuntijat ovat apunasi korjaamassa ja luomassa tiedostoistasi saavutettavia.
Voimme olla apuna mm:
- PDF-lomakkeiden laatiminen alusta alkaen, tai niiden korjaaminen saavutettaviksi
- PDF-asiakirjojen, kuten raporttien, esitteiden ja oppaiden saavutettavuuden korjaaminen
- PowerPoint-dokumenttien korjaaminen ja esityspohjien laatiminen saavutettaviksi
- Word-tiedostojen korjaaminen ja valmiiden pohjien laatiminen saavutettaviksi
- Saavutettavien Excel-mallipohjien laatiminen (esim. saavutettavat graafit ja taulukot)

Saavutettava PDF
PDF-lomakkeiden saavutettavuus
PDF-lomakkeiden saavutettavuudessa on huomioitava kaksi keskeistä asiaa: kognitiivinen ja tekninen saavutettavuus.
Kognitiivisessa saavutettavuudessa tavoitteena on mahdollisimman yksinkertainen ja helppokäyttöinen lomake.
Useissa lomakkeissa on edelleen johtoajatuksena tehdä mahdollisimman tiivis usein taulukkomuotoinen lomake. Syynä saattaa olla paperin säästäminen. Tällaisen lomakkeen selkeys ja saavutettavuus voivat olla kuitenkin haasteellisia.
Toinen tärkeä PDF-lomakkeisiin liittyvä seikka liittyy tekniseen saavutettavuuteen. On tärkeää määritellä kuville tekstivastineet ja lomakekentille vihjetekstit, ja miettiä miten erilaiset lomakekentät ja linkit koodataan eli merkitään niin, että myös apuvälineohjelmat ymmärtävät ne.
Avaavasta käytännöllistä apua
Avaava auttaa ja suunnittelee mielellään vaikka alusta alkaen selkeät, saavutettavat ja visuaalisesti raikkaat lomakkeet. Avaavan asiantuntijat ovat suunnitelleet, laatineet ja muokanneet satoja PDF-lomakkeita ja -asiakirjoja saavutettaviksi. Teemme tiedostojen korjaukset ammattitaidolla ja varmistamme aina tiedostojen käyttäjäkokemuksen myös ruudunlukijalla.
1
PDF-tiedostot ja lomakkeet
Teemme tiedostoihin ja lomakkeisiin saavutettavuuskorjaukset, tai suunnittelemme alusta alkaen saavutettavat lomakkeet. Teemme PDF asiakirjat WCAG ja PDF/UA standardien mukaisiksi ja käytettäviksi tiedostoiksi.
Työn laajuus ja hinta sovitaan yhdessä tilaajan kanssa.
2
Word, PowerPoint ja Excel-asiakirjojen saavutettavuuskorjaukset
Korjaamme sekä yksittäiset Word, PowerPoint ja Excel asiakirjat saavutettaviksi ja teemme asiakirjapohjat valmiiksi saavutettaviksi, jotta organisaatioiden on helpompi tuottaa saavutettavia dokumentteja.
Työn laajuus ja hinta sovitaan yhdessä tilaajan kanssa.
Kun tarvitset apua erilaisten tiedostojen saavutettavuusasioissa, ota heti yhteyttä: myynti@avaava.fi.
Design ja käytettävyyspalvelut
Käytettävä ja saavutettava verkkopalvelu tarjoaa kaikille käyttäjille mahdollisuuden toimia sujuvasti ja itsenäisesti. Se tarkoittaa, että palvelu on selkeä, ymmärrettävä ja helposti navigoitava, riippumatta käyttäjän taidoista, välineistä tai mahdollisista toimintarajoitteista.
Hyvin suunniteltu saavutettavuusdesign ottaa huomioon visuaalisen, kognitiivisen, motorisen ja teknisen käytettävyyden. Avaavan asiantuntijat varmistavat, että digitaaliset palvelut täyttävät WCAG 2.1- ja WCAG 2.2 -kriteeristöt, mutta myös todellisen käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen. Pelkkä tekninen saavutettavuus ei riitä – verkkopalvelun täytyy olla myös looginen ja helppokäyttöinen.
Saavutettavuuden arviointi ja kehittäminen
Avaava arvioi saavutettavuutta paitsi WCAG-kriteerien pohjalta, myös toteuttaa käyttäjätestauksia, joissa palvelun toimivuus ja käytettävyys varmistetaan todellisilla käyttäjillä. Käytämme kokemusasiantuntijoita ja eri käyttäjäryhmiä arvioimaan, kuinka sujuvasti ja intuitiivisesti palvelu toimii erilaisille käyttäjille.
Hyvä saavutettavuussuunnittelu hyödyttää kaikkia käyttäjiä, ei vain niitä, joilla on erityisiä tarpeita. Avaava auttaa yrityksiä ja organisaatioita rakentamaan digitaalisia ympäristöjä, jotka ovat aidosti helppokäyttöisiä, yhdenvertaisia ja kaikille saavutettavia.
1
Käyttäjätestaukset ja design-katselmoinnit
- Teemme palveluiden käytettävyys- ja käyttäjätestauksia. Toteutamme myös erityisryhmien käyttäjätestauksia, jolloin myös palvelun saavutettavuutta voidaan testata todellisten käyttäjien avulla.
- Tarkastelemme käyttöliittymäsuunnitelmaa, joko yhdessä kehitystiimin kanssa, tai laaditaan kirjallinen raportti protosta/näkymistä nousseista huomioista.
Työn laajuus ja hinta sovitaan yhdessä tilaajan kanssa.
2
Saavutettava käyttöliittymäsuunnittelu
Teemme UX/UI-päivitykset jo julkaistuun tai kehitteillä olevaan palveluun. Uudessa suunnitelmassa otetaan huomioon ennen kaikkea helppokäyttöisyys ja saavutettavuus. Suunnitelmien tukena on tarkat määrittelyt myös uusien komponenttien/ratkaisujen toteutukselle, jotta ne olisivat mahdollisimman saavutettavia. Uudet UI-suunnitelmat ja proto laaditaan Figmalla.
Työn laajuus ja hinta sovitaan yhdessä tilaajan kanssa.
3
Inklusiivisen asiakaskokemuksen muotoilu
Autamme asiakkaitamme luomaan kokonaisvaltaisesti inklusiivista asiakaskokemusta kaikissa asiakkaan kohtaamissa kanavissa. Analysoimalla palvelut saavutettavuuden ja esteettömyyden kannalta ja laatimalla toimenpiteet näiden korjaamiseksi luomme yhdenvertaisia palveluita kaikille!
Työn laajuus ja hinta sovitaan yhdessä tilaajan kanssa.
Haluatko varmistaa, että digitaalinen palvelusi on aidosti saavutettava ja helppokäyttöinen? Ota yhteyttä Avaavan asiantuntijoihin ja kysy lisää: myynti@avaava.fi.