1. Etusivu
  2.  » 
  3. Ajankohtaista
  4.  » Hyvän verkkokaupan rakentaminen – työkaluna saavutettavuus

Hyvän verkkokaupan rakentaminen – työkaluna saavutettavuus

Hyvän verkkokauppakokemuksen rakentaminen, työkaluna saavutettavuus. Torstrai 18 huhtikuuta 2024 kello 9-15. Scandic Park Helsinki hotelli Mannerheimintie 46

Tämän vuoden ensimmäinen AccessibleEU-hankkeeseen liittyvä tapahtuma järjestetään huhtikuun 18. päivä. Aiheena on saavutettavuus verkkokaupassa. Aihe on mitä ajankohtaisin, sillä vuonna 2025 Suomen lainsäädäntöön astuva esteettömyysdirektiivi tuo velvoitteita verkkokauppojen saavutettavuuteen. Seminaarin näkökulma on entistäkin käytännönläheisempi; kuinka hyvä verkkokauppa rakentuu ja miten se näkyy käytännössä, kun apuna käytetään saavutettavuutta. Seminaari tuo eväitä ennakoida direktiivin vaatimuksia osana jo meneillään olevia kehityshankkeita ja lisäymmärrystä moninaisiin käyttäjätarpeisiin.

Avaava valittiin viime vuonna Suomen edustajaksi Euroopan komission nelivuotiseen AccessibleEU-lippulaivahankkeeseen. Osana kokonaisuutta Avaava järjestää vuosittain joukon esteettömyyteen, saavutettavuuteen ja inklusiivisuuteen liittyviä seminaareja, jotka ovat yleisölle maksuttomia. Viime vuonna tapahtumia oli kolme ja ne saivat suuren suosion.

Joulukuun tapahtuma käsitteli saavutettavuuden huomioimista verkkokaupassa, ja tämän vuoden ensimmäinen tapahtuma on sille suoraa jatkoa.

“Viime vuoden tapahtuma osoitti, että verkkokauppatoimijat tarvitsevat lisää tietoa ja konkretiaa, jotta saavutettavuus saadaan osaksi palvelukehitystä. Viimeksi tapahtumassa olivat äänessä viranomaiset kertomassa vaatimuksista, puhuimme saavutettavuusvaatimuksista kilpailuetuna ja tarkkailimme verkkokauppoja kokemusasiantuntijoiden näkökulmista, tällä kertaa sukellamme tarkemmin käytännön toteuttamiseen ja saadaan esimerkiksi vertaistukea sille, miten saavutettavuusteeman voi ottaa haltuun omassa organisaatiossaan”, lupaa Suomen AccessibleEU-edustaja, liiketoiminta- ja kehitysjohtaja Terhi Tamminen.

Huhtikuun seminaari (18.4.) järjestetään yhteistyössä Kaupan Liiton, Digital Commerce Finlandin ja Scandic Hotelsin kanssa. Tapahtumapaikkana on Scandic Park Helsinki. Tilaisuuteen voi osallistua myös etänä.

Saavutettavuus viennin vetovoimatekijänä

Suomalainen digiosaaminen muuntuu yhä käytettävämmäksi vientituotteeksi, kun siihen yhdistetään huippuluokan saavutettavuusosaaminen. Väite ei jää vain sanahelinäksi, vaan tulee todellisuudeksi, kun aihetta ruotii tarkemmin: saavutettavuuden avulla on mahdollista parantaa hakukoneoptimointia, tarkentaa graafista ilmettä ja tarjota ylipäätään vastuullisempia palveluita. Tätä kaikkea on luvassa aamupäivän puolella.

Viime vuoden tapahtuma osoitti, että verkkokauppatoimijat tarvitsevat lisää tietoa ja konkretiaa, jotta saavutettavuus saadaan osaksi palvelukehitystä.

Iltapäivällä on paitsi mielenkiintoinen paneelikeskustelu, myös saavutettavuusterveisiä naapurimaista. Virosta terveiset tuo Sparrow Access –yrityksen perustaja, Viron AccessibleEU:n edustaja Jakob Rosin. Ruotsin terveiset tuo Funka Foundationin puheenjohtaja Susanna Laurin.

Tietoiskuja ja käytännön tietoa

Puheenvuorojen lomaan annamme lyhyitä tietoiskuja saavutettavuuteen liittyen. Tietoiskuja tarjotaan myös käyttäjien näkökulmista.

Tarkat aikataulutiedot esiintyjineen löydät Avaavan tapahtumasivuilta. Varmista paikkasi ja ilmoittaudu heti mukaan seminaariin. Ilmoittautua voit myös suoraan sähköpostilla: sami.virtanen@avaava.fi. Paluupostissa saat tarkempia tietoja.

Lisätietoja

Katso ohjelma ja ilmoittaudu tästä

Yhteydenotot ja lisätiedot AccessibleEU-hankkeeseen liittyen:

Sami Virtanen, AccessibileEU-tapahtumien projektipäällikkö Puh. 050 553 8555 | sami.virtanen@avaava.fi

Terhi Tamminen, AccessibleEU:n Suomen edustaja, liiketoiminta ja -kehitysjohtaja Puh. 045 135 8932 | terhi.tamminen@avaava.fi

Blogiarkisto