1. Etusivu
  2.  » 
  3. Ajankohtaista
  4.  » Saavutettava verkkokauppa: Kotipizzan ja Avaavan yhteistyö parantaa asiakaskokemusta

Saavutettava verkkokauppa: Kotipizzan ja Avaavan yhteistyö parantaa asiakaskokemusta

Kuvassa neljään tasaiseen osaan jaettu pizza. Jokainen pala on erilainen ja erimakuinen. Kuva kertoo Kotipizzan monipuolisesta tarjonnasta kaikille asiakkaille.

Kotipizza halusi parantaa verkkokauppansa saavutettavuutta. Kumppanikseen he valitsivat Avaavan. Yhteistyön tuloksena syntyi yksityiskohtainen raportti, jonka avulla Kotipizzan tiimi on voinut varmistaa, että heidän verkkokauppansa palvelee aivan kaikkia käyttäjiä. Yhteistyö ja saavutettavuuden kehittäminen tukevat Kotipizzan arvoihin kuuluvaa vastuullisuutta ja auttaa rakentamaan sujuvampaa asiakaskokemusta kaikille.

Kotipizza on suomalainen pizzaketju, joka kasvanut yhdeksi Pohjoismaiden suurimmista pizza-alan toimijoista. Sen arvot korostavat vastuullisuutta, asiakaslähtöisyyttä ja jatkuvaa kehitystä. Kotipizzan taustalla toimivaan Kotipizza Group -konserniin kuuluu noin sata työntekijää ja yli 300 Kotipizza-ravintolaa, jotka kaikki toimivat itsenäisesti franchising-periaatteella. Kotipizzasta onkin tullut yksi Suomen tunnetuimista ravintolabrändeistä.

Kotipizzan verkkokaupan suunnittelusta vastaavan Ville Kähkösen mielestä saavutettavuus on luonnollinen osa liiketoimintaa.

Saavutettavuus on myös olennainen osa Kotipizzan vastuullisuusstrategiaa (linkki Kotipizzan vastuullisuusraporttiin 2023).

”Verkkokauppaamme käyttävät monenlaiset asiakkaat eri puolilla Suomea, ja meille on tärkeää, että kaikki voivat tehdä tilauksensa sujuvasti”, hän sanoo.

Avaava toi asiantuntijaosaamisen ja kokemusasiantuntijat apuun

Kun Kotipizzassa lähdettiin pari vuotta sitten uudistamaan verkkokauppaa, oli monet ongelmat jo tiedostettu.

”Pahimmillaan sokeat ihmiset eivät pystyneet ostamaan ollenkaan. Ja jos käyttäjällä oli esimerkiksi ikänäköä ja suurensit fonttia kännykässä, meni layout rikki ja käyttökelvottomaksi. Toisin sanoen ostaminen on paikoin tosi hankalaa, ellei mahdotonta”, muistelee Kähkönen avoimesti.

Kotipizzan tiimille saavutettavuusasiat olivat entuudestaan tuttuja, mutta verkkokauppauudistus haluttiin tällä kertaa tehdä huolella ja kunnolla.

Kun parannustyöt alkoivat, he saivat Avaavalta seikkaperäisen raportin, joka käsitteli monipuolisesti Kotipizzan verkkokaupan saavutettavuuden kehityskohteita. Raportti sisälsi lukuisia konkreettisia huomioita värikontrastien parantamisesta tekstikokojen kasvattamiseen sekä näppäimistöllä ja ruudunlukijalla navigoimisen selkeyttämiseen.

”Tärkeintä oli saada kokemusasiantuntijoiden näkökulmia ja nähdä, miten palvelumme oikeasti toimii eri käyttäjien kesken. Lisäksi saimme oppia, mitä kaikkia hidasteita verkkokaupassamme oli ruudunlukijan käyttäjälle”, Kähkönen kertoo.

Kotipizzan tiimi sai Avaavalta käyttöönsä myös havainnollisen videon verkkokaupan käyttämisesestä ja saavutettavuuden haastekohdista.

“Huomasimme välittömästi, kuinka esimerkiksi chatbot saattoi pomppia ärsyttävästi tai jokin tekninen asia saattoi yllättävästi estää tilauksen viime metreillä. Videon avulla saimme monta asiaa korjatuksi.”

Saavutettavuus on hyvää designia

“Erilaisten rajoitteiden kanssa elävät ihmiset muodostavat ison osan yhteiskunnasta. Siksi emme ajattelekaan saavutettavuutta vain lakisääteisenä velvoitteena, vaan kehitämme palveluitamme kaikkien asiakkaiden parhaaksi”, selvittää Kähkönen.  

Mutta saavutettavuudessa ei ole kyse vain erityisryhmistä. Monista uudistuksista on hyötyä aivan kaikille käyttäjille. Kähkönen heittää esimerkin:

“Voit olla nuori haukansilmä, mutta käytössäsi onkin edullinen tietokone, jonka heikkotasoisella ruudulla asiat eivät näytä selkeiltä, ja satut olemaan kirkkaassa auringonpaisteessa. Jos sisältö on kirjoitettu esimerkiksi harmaalla fontilla valkoiselle pohjalle, jää viesti todennäköisesti näkemättä.”

”Saavutettavuus on hyvää designia.”

– Ville Kähkönen, Head of Ecomerce Development, Kotipizza Group

Saavutettavuutta edistää hyvän perussuunnittelun lisäksi ymmärrys erilaisista päätelaitteista ja viestien lopullisista ympäristöistä. Ne ovat todennäköisesti aina erilaisia, mitä suunnittelijoilla on ollut käytössään.

Kähkönen muistuttaa, että saavutettavuudella paljon yhteistä hakukoneoptimoinnin kanssa:

“Jos ruudunlukulaite ei pääse käsiksi sivuston sisältöön, jää se Googleltakin huomaamatta.”

Saavutettavuus ei siis ole Kähkösen mukaan pelkkää tietyn käyttäjäryhmän tai erityisryhmien huomioimista, vaan hyvää suunnittelua, jossa kaikki käyttäjät tulevat lopulta huomioiduksi – samalla se on hyvää liiketoimintaa.

“Saavutettavuus on hyvää designia”, hän tiivistää.

Jatkuvaa kehitystyötä ja saavutettavuuden ylläpitoa

Kotipizzalta tulee jatkuvasti myös uusia markkinointikampanjoita, verkkopalveluun uusia ominaisuuksia ja asiakkaille tarjottavia uusia tuotteita. Millä tavoin Kotipizza ylläpitää saavutettavuutta?

“Opastamme sisällöntuottajia ja koodaajia huomioimaan saavutettavuutta. Lisäksi meillä on tiimissä yhdellä koodaajalla vastuuna tarkastaa uusien toimintojen saavutettavuus. Myös virheitä varmasti tapahtuu. Kaikki palaute verkkokaupasta on erittäin tervetullutta. Haluamme aidosti tehdä pizzan ostamisesta helppoa ihan kaikille”, Ville Kähkönen sanoo.

Kuvassa Kotipizza Groupin Ville Kähkönen, joka vastaa Kotipizzan verkkokaupan suunnittelusta.
Ville Kähkönen vastaa Kotipizzan verkkokaupan suunnittelusta.

Avaava kumppanina

Kotipizzan ja Avaavan yhteistyö tarjoaa arvokasta oppia siitä, kuinka verkkokauppa voi parantaa saavutettavuuttaan. Samalla se on esimerkki siitä, kuinka asiakkaat saavat yhdenvertaisen palvelun jokaisessa ostotilanteessa, ja asiakaskokemus paranee.

Ville Kähkönen ja hänen tiiminsa ovat olleet yhteistyöhön erittäin tyytyväisiä.

“Avaavassa on monipuolista ja käytännönläheistä porukkaa, jolla on myös paljon teknistä osaamista. Kokemusasiantuntijuus on tietenkin ainutlaatuista”, Kähkönen kiittelee.

Raportin ja parannustyön lisäksi Avaava järjesti Kotipizzan toimistoväelle työpajan, jonka yhteydessä pääsi tutustumaan saavutettavuusasioiden (linkki saavutettavuussivuille) ohella esteettömiin ratkaisuihin (linkki esteettömyyssivuille) ja kokeilemaan age man -pukua ja värisokeuslaseja ja muita ymmärrystä kehittäviä vempaimia. Näin monet muutkin Kotipizzan työntekijät pääsivät syvemmin kokemaan empatian tunteita ja ymmärtämään, mitä digiosaston saavutettavuusuudistukset todella tarkoittavat.

“Pääasia on asettaa saavutettavuustekemisen kynnys matalalle, herättää ajatuksia ja todeta itse, että tämä on oikeasti järkevää toimintaa eikä mitään pakkopullaa”, Kähkönen heittää lopuksi.

*

Haluatko tietää lisää?

Miten voimme auttaa sinua saavutettavuusasioissa – ole yhteydessä ja kysy rohkeasti lisää!

Terhi Tamminen, liiketoiminta- ja kehitysjohtaja

puh. 045 135 8932

sähköposti terhi.tamminen@avaava.fi

Blogiarkisto