1. Etusivu
  2.  » 
  3. Saavutettavuus
  4.  » Auditoinnit ja konsultointi

Auditoinnit ja konsultointi

Avaavalla on laaja kokemus erilaisten digitaalisten palvelujen saavutettavuuden arvioimisesta, esimerkiksi:

  • Verkkosivustoissa
  • Sähköisissä asiointipalveluissa
  • Digitaalisissa oppimisympäristöissä
  • Mobiilisovelluksissa
  • Sähköisissä asiakirjoissa, liitetiedostoissa ja lomakkeissa
  • Itsepalvelupäätteissä ja -kioskeissa

Etkö tiedä, mistä lähteä liikkeelle? Varaa aika ilmaiseen tapaamiseen Avaavan saavutettavuusasiantuntijan kanssa. Tapaamisen aikana asiantuntija tekee nopean saavutettavuustarkistuksen palvelusi etusivulle tai muuhun keskeisiin toimintoon ja kertoo, miten Avaava voisi auttaa saavutettavuuden kehittämisessä. Tapaamisen kesto on 15 minuuttia.

Varaa aika tapaamiseen erillisellä lomakkeella!

 

Saavutettavuusauditoinnit

Avaavan auditoinneissa arvioidaan saavutettavuutta käyttäjien näkökulmasta. Auditoinnissa on aina mukana näkövammainen saavutettavuusasiantuntija, jolle ruudunlukijaohjelmien käyttö on arkipäivää. Lopputuloksena asiakas saa käsityksen todellisista käytännön ongelmista ja pystyy kohdistamaan saavutettavuuskorjaukset siten, että ne aidosti parantavat käyttökokemusta kaikille.

Auditoinnin havainnot dokumentoidaan selkeästi esimerkkien avulla. Asiakas saa konkreettiset korjausehdotukset, joiden avulla on helppo muuntaa auditoinnin tulokset käytännön toimenpiteiksi. Auditointiin sisältyy konsultoiva palautetilaisuus, jossa saavutettavuuspuutteet voidaan käydä läpi yhdessä esimerkiksi tuote- tai palveluomistajan sekä kehitystiimin tai ulkopuolisen järjestelmätoimittajan kanssa. Tarvittaessa Avaava laatii auditointiraportin yhteydessä myös saavutettavuusselosteen.

Avaava palvelee asiakkaita kautta Suomen.

Saavutettavuuskonsultointi

Avaavan asiantuntijan ottaminen mukaan digipalvelun kehitysprojektiin on kustannustehokkain tapa toteuttaa saavutettavuus kehitettävään palveluun, oli kyse sitten teknisistä ratkaisuista, sivuston rakenteesta tai visuaalisesta ilmeestä.

Saavutettavuusasiantuntija toimii osana kehitystiimiä ja auttaa palvelumuotoilijoita, käyttökokemussuunnittelijoita, käyttöliittymämuotoilijoita tai ohjelmistokehittäjiä löytämään sopivimmat saavutettavuusratkaisut. Asiantuntijan kanssa saavutettavuusongelmat voidaan ratkoa sujuvasti ja ratkaisuehdotukset testata nopeasti. Yhteistyö saavutettavuusasiantuntijan kanssa kartuttaa samalla kehitystiimin omaa osaamista.

Avaavan saavutettavuusasiantuntija on mahdollista palkata konsultiksi myös vuokratyöntekijän sopimuksella. Tällöin asiantuntija on asiakkaan käytettävissä sovitun tuntimäärän viikossa joko jatkuvalla tai määräaikaisella sopimuksella.